ȘTIINȚESCU – ȘTIINȚA STEP BY STEP
„Știința Step by Step” este un proiect în desfășurare organizat prin Fondul Științescu de către asociația noastră în colaborare cu Fundația Comunitară Oradea.
În cadrul Alternativei Educaționale Step by Step, centrul de științe permite copiilor să interacționeze în mod direct cu obiecte, să le descrie, să observe fenomene în care pot fi implicate, să tragă concluzii și să aplice cunoștințele descoperite în noi contexte.
Care este scopul proiectului
Activitățile din cadrul proiectului „Știința Step by Step” se vor desfășura la Centrul de Științe și vor urmări dezvoltarea abilităților și aptitudinilor practice în ceea ce privește descoperirea mediului înconjurător, în funcție de specificul vârstei elevilor.
„Știința Step by Step” urmărește stimularea și dezvoltarea interesul copiilor pentru știință, încurajând pasiunea pentru punerea în practică a diferitelor fenomene, ceea ce va ușura cunoașterea și aplicarea cunoștințelor în viața de zi cu zi.
Temele propuse în cadrul proiectului respectă Programa Școlară Națională, aprobată de Ministerul Educației și Cercetării.
Cui se adresează
Grupul țintă este format din cele 14 clase Step by Step (pregătitoare-IV) cu un total de 414 elevi din cadrul Liceului Greco-Catolic „Iuliu Maniu”, Oradea. La fiecare clasă se va lucra o zi pe săptămână, la centrul de științe, o temă din proiect.
Care sunt obiectivele concerte
Observarea unor caracteristici ale plantelor și animalelor; enumerarea, controlarea și urmărirea secvențelor care compun o cercetare experimentală; descrierea demersului care leagă determinarea problemei de stabilirea ipotezei specifice; accesul la învățarea prin experimentare; dezvoltarea abilităților de colaborare și spiritul de echipă;
Activități
Anul școlar 2017-2018 cuprinde următoarele activități:- Etapa I: Apa în natură, sursă a vieții;
- Etapa a II-a: Caracteristici și proprietăți ale corpurilor;
- Etapa a III-a: Transformări ale corpurilor și materialelor;
- Etapa a IV-a: Tabără practic-aplicativă.
De ce este nevoie
Urmează a fi achiziționate microscoape, truse de chimie pentru elevi, module de sticlărie, kituri electrostatice, kituri calorimetre și schimbări de stări de agregare, kituri de măsurare a temperaturii/dilatării, kituri cu substanțe simple metale/nemetale, kituri de măsurare și interacțiuni forte.
Urmărim implicarea părinților în activitate, a unor specialiști și vizitarea unor laboratoare de specializări diferite.
Cum se desfășoară activitățile
Elevii vor fi implicați în mod direct în actul investigației, li se vor recunoaște rezultatele individuale și de grup, li se vor pune la dispoziție materiale didactice diversificate. Totul cu implicarea părinților în activitățile de la centrul de științe și a specialiștilor, care vor lucra cu copiii și le vor povesti din experiența proprie.
Prin activitățile propuse în cadrul proiectului, copiii își vor dezvolta capacitatea de a genera și de a urmări un demers științific, își vor dezvolta gândirea critică, le va fi stimulată motivația intrinsecă, își vor forma deprinderi de muncă în echipă, vor avea capacitatea de a urmări un raționament logic.
Se urmărește abordarea temelor de interes pentru copii prin: experimente, muncă în echipă, metoda SINELG, mai multe capete împreună, masa rotundă, cercul lui Robin, tehnica fishboul etc.
Cum promovăm proiectul
Promovarea proiectului se va realiza în faza incipientă prin întâlniri și lectorate cu părinții, iar pe parcursul derulării proiectului se vor promova activitățile în revista școlii, pe site-ul școlii, în tabăra de studiu practic-aplicativ.
Cum ne propunem să continuăm proiectul după încheierea finanțării
Ne propunem să evocăm cunoștințele dobândite în cadrul proiectului în alte activități experimentale, pe de o parte, iar pe de altă parte să folosim materialele în continuare la Centrul de Științe.
Toate materialele achiziționate vor rămâne în patrimoniul Asociației Pas cu Pas și vor fi folosite în clasă de la o generație la alta.
Mulțumim doamnelor învățătoare Gașpar Eva Monika, Mălan Diana Claudia și Țîrț Camelia, coordonatoarele proiectului.